Academie voor Welzijn komt in actie voor 3FM Serious Request

Zo’n 200 eerstejaars en tweedejaars studenten van de Academie voor Welzijn proberen in december met verschillende acties zoveel mogelijk geld op te halen voor 3FM Serious Request. Het gaat om de opleidingen Pedagogisch Medewerker kinderopvang, Onderwijsassistent en Medewerkers maatschappelijke zorg.

“Het gonst van de activiteiten in de lessen. De een heeft een geldpotje op het werk van zijn vader neergezet, een ander groepje is bezig met het werven van sponsors. Iedereen doet goed zijn best, superleuk! De eerste en tweedejaars zijn tot de Kerstvakantie in de les bezig met het bedenken, opzetten en promoten van hun eigen sponsoracties’ vertelt Sanne Pieper, docent en leercoach.

Glazen Huis in Breda
Op 23 december gaan de klassen en hun docenten naar het Glazen Huis in Breda. Daar overhandigt Stef Hoogervorst het opgehaalde bedrag van de Academie voor Welzijn aan de DJ’s van 3FM.

Stille killer
3FM Serious Request zet zich dit jaar in voor slachtoffers van de stille killer: longontsteking. Deze stille ramp eist elke 35 seconden een kinderleven. Kinderen die eenvoudig te redden zijn met de juiste behandeling en goede informatie. Met 3FM Serious Request 2016 willen 3FM en het Rode Kruis de overlevingskans van vele jonge kinderen in ontwikkelingslanden zoals Ivoorkust, Ethiopië en Soedan vergroten, zodat zij een eerlijke kans krijgen om op te groeien en zich te ontwikkelen.

Acties
Jeannette Vervoort (16 jaar uit IJsselstein) en Margot Slijpen (17 jaar uit Bilthoven) zitten in het eerste jaar van de opleiding Pedagogisch medewerker kinderopvang. De twee doen er met zes klasgenoten alles aan om hun ‘sponsorzwem’ bij de jeugd van de waterpoloclub BZC tot een succes te maken. “Er sterven onnodig veel kinderen aan longontsteking, omdat ze de middelen en kennis niet hebben. Daarom komen wij in actie voor hun gezondheid,” zegt Jeannette Vervoort. “We willen op 11 december tussen half negen en half tien zoveel mogelijk baantjes trekken, ”vertelt Margot Slijpen die ook coach is bij de waterpoloclub. Na de sponsorzwem begint de verkoop van pannenkoeken en cakepops in het clubhuis.

De twee studenten hebben veel tijd gestoken in het voorbereiden van hun sponsoractie. “We werkten ons idee uit en maakten een planning. Ook stuurden we e-mails aan ouders en sponsors en plaatsten we berichten op Facebook. Maar het lastigste was toch om het doel van onze actie in begrijpelijke woorden uit te leggen aan kinderen,” legt Margot Slijpen uit.

Fundingnight
Een andere sponsoractie is ‘FUNdingnight’ op Australiëlaan 25 op 13 december van 17.30 tot 20.00. Diverse groepjes eerste en tweedejaars gaan op deze avond verschillende activiteiten aanbieden, zoals schminken, verkoop van koekjes en knutselen. De studenten hebben zowel hun netwerk als buurtbewoners voor de FUNdingnight uitgenodigd.

Buiten de schoolmuren
Volgens docent Sanne Pieper sluiten de acties voor 3FM Serious Request aan bij de visie en uitgangspunten van de Academie voor Welzijn. “Het draait om verleggen van je grenzen, het opzetten en uitvoeren van een plan, passend bij jouw ontwikkeling tot professional. Studenten leren om beter samen te werken en ontdekken waarom het zo belangrijk is dat je goed aansluit op je doelgroep. Dit alles past binnen de vernieuwing van ons onderwijs en integraal leren. De studenten kijken door deze opdracht letterlijk verder dan onze schoolmuren. Dat is belangrijk, want ze volgen een beroepsopleiding. Wij proberen ze hiermee bij Academie voor Welzijn zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij hun toekomstige beroep.”

Actiepagina
Wil je ons steunen? Doe dan mee aan onze activiteiten op onze actiepagina of klik op ‘sponsor deze actie. Bedankt! Kijk op: https://kominactie.3fm.nl/actie/mbo-utrecht-welzijn-stef-hoogervorst

serious-request-logo

Deel deze pagina: