Baan in Toerisme spreekt tot de verbeelding

toerisme

“Ik probeer mijn studenten bewust te maken wat ze later te wachten staat. Bij sommige werkgevers hoef je echt niet aan te komen met een tatoeage of een neusbel. Dat kan niet in het toerisme. Ook moet je er aan wennen dat je werkt als anderen vrij zijn. Wij geven studenten een goede basis waar ze later van profiteren.”

Docent Wendy Tagage werkt bij het de Academie voor Toerisme. Daar zijn in totaal zeven docenten verantwoordelijk voor vier verschillende opleidingen. Door de kleinschaligheid is het contact met de studenten leuker. “Maar ons team wil wel graag groeien. Je weet precies wie in welke lichting zit en wat hun mogelijkheden zijn. Onze school trekt geen doorsnee jongeren aan. Dit is een ander slag studenten, net even wat creatiever en ondernemender.”

Gesneden koek
Na vijftien jaar Transavia zijn veel dingen voor Wendy Tagage gesneden koek. “Ik ben opgeleid als docent aardrijkskunde én werk al vijftien jaar als purser. Dit houdt in dat ik leiding geef aan de stewards en stewardessen aan boord van een vliegtuig. Hierdoor kan ik bepaalde praktijkervaring in mijn lessen gebruiken. De klantvriendelijkheid en servicegerichtheid komen onder andere terug in de opleiding Frontoffice medewerker. Dit probeer ik de leerlingen dan ook bij te brengen tijdens de les. Tenslotte word je als toekomstig Frontoffice Medewerker hiermee geconfronteerd.”

Realistisch
Volgens de docent is haar baan in het onderwijs niet te vergelijken met die in de luchtvaart.“Lesgeven houdt je letterlijk jong. Het allerleukste vind ik echter dat je de jongeren voor je ogen volwassen ziet worden. Daarnaast is het belangrijk dat je affiniteit houdt met het werkveld. Het is goed als wij realistische informatie geven over ons vak. Je moet die passie voor een baan als receptioniste bij een viersterrenhotel of een Van der Valk kunnen overbrengen. Aan de andere kant is dit een dynamische branche waarin je keihard werkt. En het is niet altijd een vetpot. Gelukkig maken de secundaire arbeidsvoorwaarden veel goed.”

De Academie voor Toerisme heeft de opleidingen:
-Frontoffice Medewerker/receptionist (niveau 3, 3 jaar);
– Frontoffice Manager (niveau 4, 3 jaar);
– Leisure & hospitality host (niveau 3, 3 jaar);
– Leisure & hospitality executive (niveau 4, 3 jaar).

Deel deze pagina: