Medewerker administratie

Aanmelden

Opleidingspecificaties

Crebonummer: 25149
Leerweg: BOL
Niveau: 2
Duur opleiding: 2 jaar
Academie: Academie voor Economie en Ondernemen
Startdatum: september
Locatie: Australiëlaan 23, Utrecht

Open Dag

4 februari 2017

Meer informatie

Vind je het leuk om op een kantoor te werken? Ben je nauwkeurig, georganiseerd en houd je er van om zaken uit te zoeken? Dan is de opleiding Medewerker administratie bij MBO Utrecht misschien wel iets voor jou!

De opleiding

Over de opleiding Medewerker administratie

Een administratief medewerker houdt zich vooral bezig met vastleggen van gegevens van de verschillende afdelingen. Zo is er een debiteurenadministratie, een crediteurenadministratie, een inkoop- en een verkoopafdeling. Je bent de schakel in het vastleggen van informatie over goederen en financiën in het bedrijf.

De opleiding tot Medewerker administratie duurt twee jaar, maar je kunt hem sneller afronden. Je volgt algemene vakken als Nederlands en rekenvaardigheid en vakken meer gericht op je toekomstige beroep zoals bedrijfsadministratie, bedrijfseconomie en informatica. Ook loop je tijdens je opleiding stage. De opleiding Medewerker administratie is een kleine opleiding. Er is veel persoonlijke begeleiding, bijvoorbeeld bij het maken van het huiswerk.

Belangrijke vakken binnen deze opleiding

  • Nederlands
  • Rekenvaardigheid
  • Informatica
  • Bedrijfsadministratie
  • Bedrijfseconomie

Kerntaken

  • Kerntaak 1: verricht ondersteunende secretariële werkzaamheden;
  • Kerntaak 2: verricht ondersteunende (financieel) administratieve werkzaamheden.

Werkprocessen

1.1 Verzorgt correspondentie;
1.2 Verzorgt inkomende en uitgaande post en neemt goederen in ontvangst;
1.3 Beheert een agenda en een reserveringssysteem;
1.4 Ontvangt bezoekers;
1.5 Bedient de communicatiemiddelen en handelt telefoongesprekken af;
2.1 Ordent en controleert boekingsstukken;
2.2 Voert administratieve gegevens in een geautomatiseerd systeem;
2.3 Vult eenvoudige formulieren in.

Iets voor jou?

  • Je bent nauwkeurig
  • Je bent behulpzaam
  • Je bent gemotiveerd

Wat leer je

Een medewerker administratie is veel bezig met het verzamelen en vastleggen van (klant)gegevens. Wij leren je hoe je inkomende en uitgaande post verwerkt, hoe je een agenda beheert en hoe je telefoongesprekken voert. Ook leren we je hoe je administratieve gegevens kunt invoeren in de computer en formulieren invult. En hoe je bezoekers ontvangt, want jouw werk bestaat voor een deel ook uit secretariële werkzaamheden. Engels, Doorstromen naar niveau 3 en Oriëntatie op ondernemerschap worden als keuzedelen aangeboden.

Stage (BPV)

Studenten in het tweede schooljaar gaan vanaf begin september op stage. De stage is georganiseerd als blokstage (vier dagen per week). Tijdens de stage word je dagelijks begeleid door je praktijkopleider van het stage bedrijf. Van school uit vindt tijdens de stage de directe begeleiding plaats door een bpv-consulent of door één van de docenten.

Na de opleiding

Wat kun je met een diploma Medewerker administratie

Een medewerker administratie houdt zich vooral bezig met vastleggen van gegevens van de verschillende afdelingen. Zo is er een debiteurenadministratie, een crediteurenadministratie, een inkoop- en een verkoopafdeling. Je bent de schakel in het vastleggen van informatie over goederen en financiën in het bedrijf.

Vaak gekozen vervolgstudies

  • Opleiding Financieel administratief medewerker niveau 3
  • Opleiding Secretaresse niveau 3
  • Opleiding Frontoffice niveau 3

Wil je weten wat de kans op werk is na het afronden van deze opleiding? Je vindt deze informatie op de website van de SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven).

Toelatingseisen

Dit zijn de toelatingseisen:

  • Je hebt een vmbo-diploma basisberoepsgerichte leerweg in de sector economie of bij andere sectoren in ieder geval wiskunde en/of economie;
  • Een mbo-diploma niveau 1 (Entree-opleidingen).

Een intakegesprek maakt deel uit van de toelatingsprocedure. Tijdens het intakegesprek onderzoeken we je motivatie voor de opleiding en maken we afspraken over het opleidingstraject en de opleidingsduur. Deelnemers die zich na de zomer pas aanmelden, moeten rekening houden met een aangepast onderwijstraject. Ook bekijken we tijdens het intakegesprek welke vorm van begeleiding het beste bij jou past.

Versneld traject

Er bestaat de mogelijkheid om deze opleiding sneller af te ronden. Als jij hiervoor in aanmerking komt kun je een halfjaar (tot een jaar) eerder je diploma halen.

Instroommomenten

  • Augustus/september
  • Wil je weten of je in februari met deze opleiding kunt starten? Klik hier voor de actuele lijst met opleidingen waar je je nog voor kunt aanmelden.

Kosten

De bedragen van het lesgeld wordt elk jaar wettelijk vastgesteld. Dit lesgeld hoef je alleen te betalen als je 18 jaar of ouder bent. De bedragen voor het schooljaar 2017-2018 zijn nog niet bekend. Je kunt rekening houden met ongeveer €1.140,- voor een BOL opleiding*. Verder moet je rekening houden met kosten voor boeken en andere leermiddelen zoals readers, licenties en kopieerwerk.

Aanschaf van een laptop

Je hebt voor deze opleiding een laptop nodig die je gaat gebruiken tijdens projecten en bepaalde lessen. Daarnaast wordt een deel van het lesmateriaal digitaal aangeboden. De laptop-eisen die gesteld worden voor jouw opleiding vind je op: laptop.mboutrecht.nl.

Studentenreisproduct Ben jij boven de 18? Dan heb je bij een voltijd mbo studie recht een studentenreisproduct. Vanaf 1 januari 2017 komen ook mbo studenten onder de 18 jaar in aanmerking voor een studentenreisproduct. Kijk op de website van DUO voor meer informatie.

Studiefinanciering

Vanaf je 18e kun je ook in aanmerking komen voor de andere producten van studiefinanciering: een basisbeurs, een aanvullende beurs en een lening. Kijk op de website van DUO voor meer informatie.

* Genoemde bedragen zijn onder voorbehoud van wijzigingen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De academie

De Academie voor Economie en Ondernemen kent twee richtingen: de zakelijke dienstverlening en handel en ondernemerschap.

Zakelijke dienstverlening

Een secretaresse voert natuurlijk heel ander werk uit dan een commercieel medewerker bij een groothandel, een juridisch medewerker bij een gemeente of een marketingmedewerker. Toch verlenen ze allemaal diensten aan klanten, intern en extern. Binnen vrijwel iedere organisatie kun je daarom in een dienstverlenende functie aan de slag.

Handel en ondernemerschap

Bij jou staat de relatie met de klant voorop. Als verkoper of verkoopspecialist ben jij het visitekaartje van je werkgever. Neem jij snel de leiding en ben je veelzijdig? Dat zijn eigenschappen die goed van pas komen als je manager of ondernemer wilt worden. Wil jij graag het beleid bepalen? Het succes van je eigen zaak staat of valt met jouw persoonlijke eigenschappen. Kun jij beslissingen nemen en ben jij verantwoordelijk voor het onderhouden van de relaties? Dan past Handel en ondernemerschap echt bij jou.

Voor meer informatie over de academie ga je naar de website van de Academie voor Economie en Ondernemen.

Disclaimer:
We doen er alles aan om deze informatie zo actueel en volledig mogelijk te houden. Maar omdat onze opleidingen continue in ontwikkeling zijn, kan het voorkomen dat er gedurende het schooljaar kleine wijzingen doorgevoerd worden.