Geslaagde Marktdag bij de opleidingen Handel en Commercieel

Tachtig eerstejaars studenten van de Academie Economie en Ondernemen gingen op dinsdag 20 december in de aula van Australiëlaan 23 de strijd met elkaar aan. Wie verkoopt de meeste producten? Wie maakt de meeste winst? Dat moest blijken bij de jaarlijkse Marktdag van Handel en Ondernemerschap. Het project is in het kader van het ondernemerschap opgezet.
Er komt een heleboel werk bij kijken om een marktdag te organiseren. De studenten maakten vooraf een Plan van Aanpak en een begroting, ze sloten leningen af en ontwikkelden promotiemateriaal om potentiële klanten te bereiken. De school was versierd met posters van allerlei lekkers dat op 20 december te koop was. Van smeuïge cakes tot Mexicaanse nacho’s… de studenten zijn van alle markten thuis!

Doelgroep
“De studenten hebben een aantal regels waar ze zich aan moeten houden tijdens dit project. Ze mogen geen eten verkopen dat ook in te kantine te koop is. Alle producten moeten bij de doelgroep passen en er moet rekening gehouden worden met hygiëne,” vertelt Linda de Groot, opleidingscoördinator van Handel.

De grote dag
De Marktdag begon om negen uur ’s morgens. De studenten hadden eetkraampjes opgezet en verkochten veel lekkere hapjes en drankjes aan docenten en studenten. Van broodjes Unox worst, brownies, Turkse pizza’s, exotische sapjes tot oliebollen en Vietnamese loempia’s. Tot twee uur ’s middags konden de (onder)handelaars hun verkoopskills in de strijd gooien. Daarna werd er een winnaar gekozen op basis van de hoogste omzet.

Superleuk
“Het is superleuk om bezig te zijn met het verkopen van producten! Ik wil dat ook gaan doen in de toekomst,” aldus Sander Groenedijk (19 jaar) student Junior Accountmanager. “Het allerleukste vond ik om de verschillende kraampjes te zien van klasgenoten en mijn nacho’s te verkopen,” zegt Roos Huiveneers (17 jaar, opleiding Filiaalmanager). Fatima (19 jaar, opleiding Verkoopspecialist) genoot van het verkopen van Marokkaanse Muntthee en donuts. “Het was praktijkgericht en heel leerzaam.”

Skills Heroes
De beste verkopers van De Marktdag waren Jesuie Sumo en Mert Gündüz. Jesuie verkocht multiculturele hapjes en Mert verkocht smoothies. Hij heeft een tegenslag goed opgelost, de blender was kapot en vervolgens heeft hij het fruit klein gesneden en verkocht in fruitbakjes.Deze studenten zitten in het eerste jaar van de opleiding Verkoopspecialist (niveau 3). “Ik ben heel trots op het resultaat! De keuze voor het product en hoe zij deze producten wisten te verkopen, zelfs met een grote tegenslag, heeft bewezen dat ze over de nodige ondernemersvaardigheden beschikken,” aldus opleidingscoördinator Linda de Groot.

De twee winnaars doen in 2017 mee aan de Kwalificatiewedstrijd van Skills Heroes. Dit zijn vakwedstrijden voor mbo’ers in alle richtingen en niveaus. Het doel hiervan is om aanstormend talent tot 25 jaar een podium te geven en het beroepsonderwijs naar een hoger niveau te tillen.

foto

Deel deze pagina: